Fredagsmys #8

Vad är ditt mål med livet?

De flesta människors svar på den frågan innebär direkt, eller indirekt, att bli och/eller att vara lycklig. Men hur ska vi egentligen kunna förklara och beskriva detta omtalade tillstånd i ord?

"Lycka är en känsla av varaktigt välbehag. Lycka är inte ett mått på framgångsrikhet då en framgångsrik person fortfarande kan vara olycklig. Undersökningar visar att människor i rika länder inte är lyckligare än dom i fattiga. Inte heller har stora lotterivinster, allvarliga sjukdomar eller materiella ting någon långvarig effekt på människors lycka."
Klippt från wikipedia, www.sv.wikipedia.org/wiki/Lycka


"För varje minut du är arg, förlorar du 60 sekunder av lycka."


Alltså, vi blir inte automatiskt lyckliga av framgång, pengar eller att vara frisk. Vad ska då ge oss denna känsla av välbehag? De tre nämnda faktorerna är ju saker som de allra flesta strävar efter, eller åtminstone någon av dem.
Enligt olika forskare är svaret att man upplever lycka om man är nöjd med sig själv och får göra sådant som man själv tycker är meningsfullt och glädjegivande. Detta behöver alltså inte nödvändigtvis vara något som genererar varken framgång, pengar eller god hälsa.

"Gör vad som gör dig lycklig, var med de som för dig att le.
Skratta så mycket som du andas, och älska så länge du lever."



Mitt syfte med denna lite röriga text är att få just dig att fundera på vad som gör dig lycklig. Är du lycklig? Om inte, vad kan du göra för att ändra på det?


"När jag var fem år gammal sa min mamma alltid till mig att lycka var nyckeln till livet. När jag började skolan frågade de mig vad jag ville bli när jag blev stor.  Jag skrev 'lycklig'. De sa att jag inte förstod uppgiften, jag sa att de inte förstod livet."



Vi är alla ansvariga för vårt eget liv, vår egen glädje och vår egen lycka. Tar du ditt ansvar?

~The happiest people in the world don't have the best of everything, they make the best of everything.~
(De lyckligaste människorna i världen har inte det bästa av allt, de gör det bästa av allt.)


(Bilderna är lånade från gruppen Choose Happiness på Facebook, som för övrigt varmt rekommenderas!)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Måste bara säga att jag älskar eran blogg! Den får en att stanna upp och fundera. Blir alltid glad när jag ser att ni har uppdaterat :)



Som sagt en riktigt bra blogg!:)

Datum: 2011-11-08 Tid: 22:18:41


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]