Boktips #8: Alla Kungens Hästar

Alla Kungens Hästar
av Emelie Cajsdotter

Ni kan hitta boken {här}

Baksidetext:
Alla Kungens hästar tar sin början i mötet med en folkilsken ponny. Hon lärde mig två saker; att det finns ett annat sätt att kommunicera. Men för att det skall vara möjligt måste man radera ut alla skillnader i värde. Det kan inte finnas någon hierarki.
Den gången var jag elva år gammal och sedan dess har jag rest världen över, hela tiden med samma frågeställning. Är det nödvändigt att utöva dominans i hanteringen av djur? Och vore det möjligt för en människa att omsätta en ickehierarkisk princip i praktisk handling?
Jag reste till Jordanien efter en serie drömmar. Inte dagdrömmar, utan verkliga drömmar om natten. Dessa drömmar ledde fram till ett stuteri utanför Amman, där man föder upp arabiska fullblodshästar. Hästarna har tidigare tillhört Kung Hussein av Jordanien, och det sägs att de bär på speciella budskap. En legend, som visat sig vara högst relevant.
Med hjälp av en av stuteriets hästskötare, insåg jag till slut att det är möjligt. Det finns ett annat system, som inte bygger på underordning. Men för att det skall vara möjligt måste man först och främst lära känna sig själv. Det här är en berättelse om hopp, om självrannsakan och om en annan sida av Mellanöstern, som sällan kommer fram i nyhetsrapporteringen.

Min åsikt: Någon gång, någonstanns, jag nu inte minns längre blev jag tipsad om att läsa denna bok men det blev aldrig av att jag gjorde det. Men så hittade jag ett nött exemplar på biblioteket, och bestämde mig för att ge den en chans. Och ärligt talat har den här boken blivit min bibel. Varje sida innehåller nya kloka ord, nya sätt att de på saker, nya tankeställare. Emelie Cajsdotter är djurkommunikatör, vilket innebär att hon kan kommunicera med djur via tanken. Denna bok är skriven utifrån det, och innehåller väldigt många samtal med djur. Men den här boken kan aboslut vara lika inspirerande även om du inte tror ett skvatt på djurkommunikation! Den vänder och vrider och ifrågasätter och får läsaren att verkligen fundera.
Språket kan ibland kanske vara lite svårt att hänga med i, men låt inte det avskräcka er. Detta är en fantastisk bok som alla, oavsett inriktning inom ridningen, borde läsa!



Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag vet vet inte hur många kommentarer ni faktiskt får här... jag vet bara att jag aldrig (?) kommenterat något. Ville bara säga att eran blogg är GRYM, texterna ni skriver ger en tankeställare och hela konceptet med bloggen är fatastiskt!

Tack.. <3

Datum: 2011-11-01 Tid: 23:34:37


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]