Jonna Nilsson Sundgren

Hello!



Mitt namn är Jonna och jag är 18 år gammal!
Jag brukar alltid beskriva mig själv som glad, nyfiken och galen på de där "Beskriv dig själv med tre ord"-grejerna. En rätt träffande beskrivning, tycker jag.  Jag är väl inte direkt någon genomsnittlig tonåring, verken röker, dricker eller festar, är lite för besatt av tecknade disneyfilmer och kan inte bry mig mindre om hur jag ser ut eller vad jag har på mig. Men så gillar jag faktiskt vem jag är, så det är inget att bekymra sig över.
Utöver hästarna ägnar jag min fritid åt att umgås med mina fina vänner och att fota, läsa och skriva. Inte för att jag lyckas få klart mycket av det jag börjar skriva, men man brukar ju säga att det är tanken som räknas?

Annars så älskar jag att resa, och drömmer om jorden runt resor eller att backpacka runt Europa eller liknande. Jag är inte så mycket för sol och bad, utan vill hellre se och uppleva kulturer!

Jag bor tillsammans med min mamma på en gård strax utanför Sala, Västmanland, där vi hyr stall och boende. Här finns också våra sex hästar (och en katt) som ni säkert kommer få läsa en hel del om här (hästarna alltså, inte katten).

Dalwinnie
Winnie är min första häst, ett sto född 2005 som kom till mig juli 2009. Hon är ett Svenskt Halvblod, men jag brukar påpeka att hon har mycket engelskt fullblod i sig vilket både syns och känns. Winnie är en bestämd och envis fröken som liknar mig väldigt mycket. Det var väl egentligen tänkt att vi skulle tävla hoppning, men mina nerver klarade inte riktigt av det och det blev så att vi började med horsemanship (trickträning/marktärning/lydnadsövningar/NH/frihetsdressyr/vad-du-nu-vill-kalla-det) istället. Nu gör vi lite allt möjligt, men främst har vi kul!




Holly Hobbie
Holly är min andra pålle. Ett minishettissto som föddes hemma hos oss i juni 2011. Det här är en tös med charm och glimten i ögat kan jag tala om! Har varit väldigt friständig redan från födseln (tre veckor gammal hittad jag henne halvsovande i ligghallen medan mamman var tio meter utom synhåll och betade…) och älskar uppmärksamhet! Ett riktigt charmtroll!

De övre bilderna är från när hon är 13 dagar gammal. Under bilden är tagen i början av februari! Hon byter färg!




Ronja
Hollys mamma. Ett elva år gammalt sto som vet hur man lever livet. Kom till oss i slutet av december 2010. Det här är en bestämd dam som gör lite som hon vill.

Amazing
Fyra år gammalt sto, kom till oss i april 2011. Majsan som hon kallas är en väldigt känslig dam, men otroligt mysig. Hon är inkörd och vi brukar ut och köra då och då! Annars brukar vi ofta gå promenader med de tre minishettisarna. Har man Ronja i grimma kan Holly och Amazing springa lösa, vilket de tycker är riktigt skoj!


Ronja till vänster, jag i mitten, Amazing till höger. Bilden är tagen april 2011, därav Ronjas gigantiska (föl)mage!


Prins frá Rödli
Min mammas islandshäst, importerad från Island. En väldigt intressant häst, väldigt, väldigt känslig och osäker. Livrädd för människor, men inte mycket annat. Traktorer, höga ljud eller prasslande saker är oftast ingen fara alls, men han hoppar ur skinnet om en människa lyfter handen eller nyser. Vi vet inte vad som hänt riktigt (jag är rätt säker på att NÅGOT hänt dock) och han har varit extremt svårfångad i hagen. Det blir sakta men säkert bättre dock!
Annars är det en enormt mysig pojk som alltid gör sitt bästa!



Kung Valdemar

Det senaste tillskottet i vår familj. Faktiskt så ny som igår (tisdag 28/2)! Valle var min medryttarhäst under ett år när jag var 13-14 år gammal. Den 18 år gamle mannen har nu fått en senskada som förmodligen kommer bli bra men som kräver lång vila. Han ska bli pensionär hos oss! Han är en riktig nallebjörn trots att han är så stor, en väldigt härlig häst!


Kommentarer
Postat av: Moa

Jag heter Moa och letar som en galning efter en stallplats i sala eller utanför sala men utan att hitta något alls. så därför undrar jag om du skulle kunna hjälpa mig alltså om du vet något stall som hyr ut boxplatser eller om du själv skulle kunna tänka dig att hyra ut om ni har plats i erat stall för en ponny till? :) är jätte tacksam för svar som du gärna kan skicka via mail!



MVH/ Moa

Datum: 2012-07-15 Tid: 10:01:12


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]