Linnéa Gabrielsson

Tjenare!



Det är jag som är Linnéa, jag har nyligen fyllt 18 år och är bosatt en bit utanför Göteborg på Västkusten Bästkusten ;) Egentligen är jag väldigt dålig på att beskriva mig själv men tänkte göra ett tappert försök för att ni ska få en bättre bild om vem jag är. 

Jag har sedan barnsben haft tre stora intressen: läsa, skapa och umgås med djur. Numera är de intressena tätare sammanvävda än dem vart innan och min nyfikenhet på främst hästar och hundar influerar mycket de båda andra.

Naturlig djurhållning och -hantering är något som jag är väldigt intresserad av och brinner för att lära mig mer om. Inom hästsektorn så innebär det hovvård enligt vildhästmodellen/SANHCP, slowfeeding, lösdrift, sund motionering, näringsriktig och naturlig kost samt ett tillitsfullt förhållningssätt med kärlek, respekt och vilja som tre starka ledord. 

Att finna lösningar på problemskapande beteenden och missförstånd i kommunikationen mellan djur och människa är också två väldigt spännande ämnen som jag älskar att ägna mig åt vilket förmodligen också ledde till att jag är lycklig ägare till superhärlig hund och en alldeles speciell och underbar häst idag...



Emboss Bosse, Bralle, Banditen, kärt barn kär häst har många namn ;)
Min tornado stormade in i mitt liv i september -09 och vände upp och ner på det mesta. Han har ett traumatiskt förflutet och hade nog tappat hoppet om människan lika mycket som människan tappat hoppet om honom. Trots detta uppvisar han en fascinerande glädje och kärlek till livet. Han är en varmblodsvalack född 2000.

Jag tror ni känner igen uttrycket att en lite påhittig och busig häst har "en räv bakom örat"? Vi är flera som är överrens om att Bosse då nog måste ha ett halvdussin rävar bakom varje öra. Han är oftast otroligt sprallig, energisk och lekull men har på senare tid även börjat visa upp mer och mer av sin lugnare sida. Han kan nu själv be om att få bli kliad i pannan och njuter av att stå med huvudet i famnen på mig.

Sommaren 2010 lades Bosses järnskor på hyllan och han blev barfotahäst på heltid. Övergången har gått förvånansvärt bra och han verkar mycket nöjd med sin nya frihet. Han tar sig fram på alla underlag med oförminskad glädje, såväl grus som berg eller is. Det enda problemet som vi fortfarande tampas med är strålrötan men den verkar lyckligtvis inte besvära honom.

Han lever nu ett barfotaliv på lösdrift tillsammans med sina härliga lekkompisar. Bosse och jag, vi ägnar oss tillsammans åt det som vi tycker är roligt. I dagsläget innebär det mestadels uteritter med blandat innehåll. Från lugna skritturer längs vägar och genom bostadsområden till fartfyllda äventyr i skogen.

Han är det finaste jag vet och jag är så glad över att få vara hans människa ♥ 


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]