Lite blandade funderingar (as usual, hehe) (Linnéa)

Tjenare tjejor! Hoppas att ni mår bra och har det fint i höstrusket :)

Jag håller med Hanna om att det vore toppen med lite mer bilder i våra inlägg. Jag är själv dålig på detta men ska försöka bättra mig.

Passar på att efterlysa bra bilder till mina artiklar om socker och kraftfoder?! Någon som har något passande på lut?

Sedan har jag lagt upp lite olika Fredagsrandoms som nån snäll person gärna får spana på och ställa in med tid osv, så teknisk är jag inte riktigt :S

Jag har som vanligt lite förslag och funderingar på olika ämnen att skriva om. Två stycker ganska maffiga saker som jag tror kan vara nyttigt att bena ut för läsarna är:
1. Ove Lind/Svenska Hovskolan och djurskyddet, många rykten säger att han är dömd för djurplågeri osv. (Vilket enligt allt jag hittat INTE stämmer) Citera djurskyddets granskning, kanske intervjua Ove själv, någon som fått sin häst avskodd och verkad av honom etc.
samt
2. Strasser/Nordiska hovvårdsförbundet och be dem bemöta den bild som många har av Strasserverkning, deras syn på smärthantering osv.
Dessa kan tänkas vara aktuella först om ett tag, men jag tänkte att det kan vara bra att ha nämnt dem så ni kan tala om vad ni tycker osv. Är jag helt ute och cyklar?

En artikel där vi beskriver några produkter som är bra, naturliga osv, typ grankådssalva, äppelcidervinäger, kopparsulfat, NT-dry, väteperoxid etc., vad säger ni om det?

En liten designfråga också, när jag ändå är i farten ;) jag tycker det vore bra att komplettera bloggens ´lilla högerspalt med en liten inforuta med kort basfakta om själva bloggens mål och innehåll. Smidigt för nya läsare och så tror jag. Håller ni med?

Nu är det sleepmode som gäller, klockan är natten! Sköt om er goingar :)

------------------
Hanna: Jag har en del bilder på gräs i arkivet (x'D) om du vill ha med i sockerartikeln - tänkte om du kommer skriva kring sockernivån i svenskt gräs och hö. Eller ett annat bildtips: Hitta eller fota en närbild på en hästmule som tar ett par sockerbitar från en handflata!?

Tycker dina funderingar kring Svenska hovskolan/ strasser är intressanta, finns risk dock att vi kommer uppfattas aningen partiska? eller? vi vill ju väcka intresse kring vildhästmetoden tex, och uppmana läsarna att forska vidare, men ska vi börja gå in för mycket på detaljer så kanske vi gör det rörigare för andra att själva välja sida. Visst, det är fantastiskt det tex Ove gör... hehe, lite lustigt ändå: Det var ju meningen att jag och Sara skulle göra en intervju med Ove för barfotareportaget i Equipage, men det satte Ove stopp för och betedde sig dumdrygt åt... men tur var väl det för reportaget blev tusen gånger bättre med systrarna Sankala! även när jag träffade honom på kursen så va det flera grejer som fick mig att haja till ... han är lite speciell den mannen ;) Sen vet jag att Team Barfotahovar försökt vara i kontakt med strasserverkare för att de ska få bemöta diverse påståenden på deras blogg... men de har haft svårt att få nån som ställer upp. Känner ingen själv som strasserverkar och är utbildad, nån av er som gör?

En naturliga produkter-artikel låter asbra, har funderat själv på det! Vi kan ju börja spåna lite på vilka olika medel vi ska ta upp.

Har också några designfunderingar: Upptäckte att spotify-länken längst ner i menyn inte är länkad!? xD sen vore det kanske bra att lägga till en facebook-länk i menyn också? och det du tar upp Linnéa: den korta beskrivningen kan väl vara samma text som vi har på tex bloglovin och facebook: "Mind Wide Open är ingen vanlig hästblogg. Det är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och ryttare." För jag håller med om att det vore smidigt och lockande för nya läsare med en kort presentation när man klickat in på bloggen!

Jonna:
Gillar idéen om Svenska hovskolan/ strasser, och det borde gå att göra någonting så det ändå inte blir förvirrande. Vi kan ju spara lite på den tills vi vet hur vi vill ha den. Sen vore det trevligt med lite intervjuer!

Har länkat spotifysidan, men man måste göra det på flera "sidor" och något kan ha blivit fel där, hehe. Ska fixa det, inforutan och uppdatera allt lite så fort jag kan! Tänkte även försöka fixa en text eller någon sorts... "film" där jag visar hur man tidsinställer osv. Ska bara finna tiden. x)

Kan nog fota en häst-mule-och-sockerbitar idag om det behövs? x)

Linnéa: Det vore kalasbra med bilder, min kamera är deprimerad och har grävt ner sig så det blir lite svårt för mig att ordna något bättre än iPhonebilder på egen hand, och det är ju inte överdrivet spännande ;) Sen är det ju synd att ni missar en chans att visa era fotoskills!

Jag kan förtydliga min idé om artiklar kring Svenska Hovskolan/Strasser-grejen.
Min grundtanke var att ha två olika artiklar och genom dem reda ut och förtydliga två stora frågor som ofta dyker upp kring detta: djurskyddet, och grundarna/utövarnas syn på smärta. Ex. tror ju många att Ove tycker skor är djävulens påfund och istället låter hästarna gå och ömma hej vilt, samt att Strasser(-utövarna) verkar tills hästen blöder och tycker det är helt okej om hästarna har så ont att de ligger ner.
För att utforma artiklarna på ett neutralt sätt från vår sida kan vi ju utgå från samma frågeställningar till båda två. Vi kan samla fakta själva, ex. citera och länka till djurskyddets granskning av "Alternativa verkningsmetoder" där båda dessa granskats och fått ge utlåtanden. Sedan kan vi ju ge någon talesman från båda två chansen att kommentera den information vi har etc.
Då borde vi väl inte uppfattas som partiska, eller vad tror ni? Och vad tycker resterande halva av vår fina bloggargrupp? ;)

Inforutan blev kalas!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0