Hallau igen! (Linnéa)

Jag är nu i full gång med att skriva min grovfoderartikel - nåt särskilt ni vill ha med?
Är inne i ett gött skrivflow nu, får hoppas att det håller i sig ett tag så jag får lite gjort ;) (Plugg osv är förträngt at the moment...) Har förresten ännu en fredagsrandom klar också, förutom bullgulltjejen, ska lägga upp dem så snart jag skrivit klart detta. Lägger dem i utkast, säg till mig om det är fel x)

Något som jag tycker hör årstiden till är en artikel om hästens päls; funktion osv, och täcken. Någon som känner sig manad?

Sen har jag förslag på framtida artikelserier, (Apropå det där med att vara ute i god tid, hehe) då jag tycker det vore intressant att ta upp olika sjukdomar i en serie, och sedan olika alternativbehandlingsmetoder i en annan - Vad tycker ni?

En annan sak som eventuellt kan vara bra att ta upp i en artikel tycker jag är lagar och regler för häst. Snabbfakta kring utevistelse, transportering osv. Något jag märkt är att många blandar ihop Lagar med Rekommendationer. Kanske samtidigt passa på att ta upp lite om djurskydd, att det numera är länsstyrelsen som håller i djurskyddskontroller osv. Vi kan kanske skriva lite om vad man skall göra om man ser djur som blir misskötta? Jag vet inte om ni tycker detta hamnar off topic men jag tror faktiskt att det är ganska viktigt för folk att känna till.

Sen det jag nämnde igår, en lite djupare artikel om dagens veterinärutbildning som gärna får innehålla en intervju med hyfsat nyexaminerad veterinär. Känns ju lite knasigt att skriva om dagens veterinärutbildning och intervjua någon som gick utbildningen för 30 år sedan. Förhoppningsvis har det ju förändrats i alla fall lite sedan dess ;)

Jag brainstormar lite basic artikelämnen med mig själv nu haha!
- Bom VS Bomlöst i sadeln.
- En sund exteriör.
- Vad är en meditation? + en vägledd meditation.
- Stångbettets funktion.
- Hästkroppens delar, fysiologi och anatomi.
- Första hjälpen för häst.
- Djurkommunikation.

Ni får gärna plocka nån av dem om ni skulle känna för det eller har idétorka :) Lade upp lite Yotutubelänkar innan också ihop med en BackonTrack-artikel, placera det där det passar eller bli arg på mig om det är fel ;)

Det var allt för mig denna afton (Tror jag...)

Tjolahupp Fartgupp, sköt om er!

Hanna: -Grovfoder, hm, viktigt är väl att få med hur näringsämnena i hö/ensilage påverkas av lagring, o så är det alltid intressant att se för/nackdelar mellan de grovfoderalternativ som finns. Hittade en intressant sida nyss, hippokraten.se, där det finns faktabaserade artiklar om lite allt möjligt, bla om grovfoder: www.hippokraten.se/hasten/mat/grovfoder
- Jag blev lite sugen på att skriva om hästens värmesystem och täcken, sätter mig gärna med den! Hästtäcken var med som ämne i P4 nyheter häromdagen, det klippet kan man slänga med... eftersom det är väldigt aktuellt kanske vi ska ta ta upp det nu på tors istället för "kommunikation" som jag tänkt skriva om?
- Sjukdomar och alternativa behandlingsmetoder låter som bra ämnen att göra artikelserier av! Vi lär väl få öppna upp tisdagen för artiklar snart så mycket inspiration som nu flödar haha
-ang djurskydd, så kan jag (eller nån av er) göra en intervju med min kompis kring det (hon som pluggar Etologi & Djurskydd).

Edda: Du får gärna ta om täcken och så nästa torsdag, då jag ska skriva om minne, i och med att det är årstiden är det nog bra att få upp den snart, vad säger du? :)
Hanna: Ja, vi kanske ska göra så? Så folk inte hinner rusa o köpa på sig alldeles för mycket onödiga täcken utan en tanke på hur de påverkar hästen ;)
Edda: Men då säger vi så! Så jag jag nästa vecka då. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0