Fredagsmys #3

Jag läste en bok för ett tag sedan och fastnade för en tankeställare som rekommenderades i boken. Jag skrev då av detta men missade tyvärr att skriva av bokens titel och minns dessvärre inte vad den heter. Om någon vet vilken bok jag menar får ni gärna lämna en kommentar med titeln! Här kommer i alla fall en något modifierad  version av övningen.

Bokens tankeställare: Använd papper och penna och skriv sedan ner all utrustning eller de hjälpmedel som du använder vid träning/ridning med din häst. Tänk efter noga och försök få med allt! Pelhambett, pullarnosgrimma, strykkappor, carrotstick, martingal, sporrar etc.

Ta dig sedan tid att noggrannt fundera över varje sak på din lista. Tänk igenom varför du använder den, vad den fyller för funktion, hur hästen kan tänkas uppleva den osv. Var ärlig mot dig själv och även mot din häst i ditt tänkande.  

Om du sedan kommer fram till att du inte har någon rimlig anledning till att använda någon av sakerna på listan, varför då fortsätta använda den?

Kom ihåg: Ju mindre utrustning, desto mindre finns mellan dig och din häst!


Kommentarer
Postat av: Amanda

smart tips! det ska jag testa. :))

Datum: 2011-09-30 Tid: 20:15:55
Postat av: Stina

jag red med pelham och pessoa förrut på min lilla Acke, men nu har jag faktist slutat med allt sånt där. rider barbacka varje dag, vanligt 3-delat bett, ibland har jag nosgrimma, annars kan jag rida utan. ska även köpa ett hackamore nu.

det är mycket lättare att rida barbacka än med sadel tycker jag nu, jag har mycket bättre känsla och vi arbetar verkligen med varandra.



lite pinsamt på tävlingar (då jag har sadel) och knappt kan få honom i form, haha! medans hemma är han en ängel barbacka. sadeln är inte min vän längre om jag säger så, använder den och jag ska på hoppträning eller tävling. men ja, vi har kommit mycket närmre varandra sen jag la sadel och alla starka bett åt sidan, verkligen en härlig känsla hur mycket bättre han faktist trivs utan en massa utrustning. :)

Datum: 2011-10-12 Tid: 08:59:24
Hemsida: http://stinalaarssoon.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]