Fler bilder från Grundkursen i hovvård, 31/3-1/4 2012

Idag tänkte jag bjuda på lite bilder från Grundkursen 31/3-1/4 2012. De föreställer den första hoven jag fick arbeta med under kursen, både före, under och efter verkning. Observera alltså att det rör sig om en kadaverhov.
Här är den första hoven jag fick i uppgift att verka. Som ni ser är den assymetrisk med för hög och sprucken hovvägg, overkade traktstöd och röta i lameller och stråle
Här ser ni den första hoven jag fick i uppgift att verka. Den är bland annat assymetrisk, har för hög hovvägg och röta i både stråle och lameller.
Här är några bilder tagna under tiden jag arbetade med hoven. Som ni ser har jag skrapat bort död sula och tagit ner hovväggen en bit.
Ovan ser ni några bilder tagna under arbetets gång. Jag har då skrapat bort död sula och verkat ner hovväggen en bit.
Här anser jag och kursledaren Kent att hoven är färdigverkad. Den är fortfarande inte helt i naturlig balans men det är saker som inte går att åtgärda endast genom en verkning.
Bilderna ovan föreställer hoven som färdigverkad. Den är fortfarande inte i naturlig balans eftersom att alla problem inte går att åtgärda med endast en verkning. Om denna häst hade levt och getts korrekta förutsättningar hade dock hoven säkerligen utvecklats mot en sundare hovform och med bättre hälsa som följd.



Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]