Egoboost #27

Då var det söndag igen, i morgon är det ny dag, ny vecka och alldeles snart en ny månad.
Detta kan för mig kännas stressande eftersom jag, som äkta tidsoptimist, har en förmåga att ofta skjuta på saker som inte är särskilt roliga att göra. Detta leder till att alla de tråkiga eller jobbiga sakerna hamnar i en stor klump, som jag många gånger mer eller mindre tvingas konfrontera i slutet av veckan eller månaden.
Nu när det är slutet på både veckan och månaden tänkte jag dela med mig av ett tips, ifall det är någon av våra fina läsare som har liknande bekymmer.

Jag är inget stort fan av planering och upplevs nog ganska ofta som oorganiserad vilket jag sällan själv tycker känns som ett särskilt stort problem, förutom då när högen med saker som behöver göras har blivit lite väl stor, då kan det kännas liiiite jobbigt och jag kan bli liiiite irriterad på mig själv ;) I de situationerna är planering och organisering bra verktyg att ta till för att faktiskt få saker gjorda.

Gör en punktlista.
Mitt tips är att skriva upp de saker som behöver göras och inom vilken tidsram. Ett litet exempelutdrag med några punkter från min egen lista för attt förtydliga det hela:

Vecka 13:
- Slutföra svenskaupppgiften
- Plugga inför matteprovet
- Dammsuga bilen
- Simträna på morgonen

När jag är klar över vad det är som behöver göras ska jag nu planera in när det ska göras också. Exempelvis har jag matteprov på onsdag och därför är det en fördel om jag pluggar till det innan, förslagsvis på tisdag och en timme borde räcka. Simträningen får planeras in till en dag då jag har tid och då simhallen är öppen vilket sammanfaller på torsdag morgon och 45 minuter vill jag att jag simmar.
Ibland kan det dock kännas bra att motivera sig själv lite extra och då kan det passa bra med ett enkelt belöningssystem. Alltså, om jag gör detta så får jag göra detta sedan. Vad belöningen ska vara väljer du helt själv men för att göra det enkelt kan jag tipsa dig om att ta saker som ändå behöver bli gjorda eller som du vill göra och som är roliga eller positiva på annat sätt. (Jag är för positiv förstärkning, även för människor, men alla är vi olika. Om jag istället hade föredragit att använda negativ förstärkning på mig själv skulle det exempelvis kunna vara så att jag måste jogga en halvmil om jag inte dammsuger bilen.)

När jag slutfört detta har min enkla punktlista utökats:
Tid: Vad som ska göras: Eventuell belöning

Måndag: Slutföra svenskauppgiften: Kolla film
Tisdag: Plugga inför matteprovet 1h: Baka och äta kladdkaka
Onsdag: Dammsuga bilen: Ett yogapass
Torsdag: Simma 45 min på morgonen: Köra till stallet på eftermiddagen

Detta underlättar i alla fall för mig och gör att det stora berget med jobbiga-saker-som-jag-vill-skjuta-på-men-som-måste-göras numera är uppdelat i mindre högar. Hoppas ni känner er lite mer taggade inför att ta tag i veckan som kommer!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]