Boktips #34: Boktjuven

Boktjuven
av Markus Zusak

Boken kan ni köpa {här}

Baksidetext: - Ett litet faktum. Du kommer att dö -

När döden berättar en historia, måste du lyssna.
Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder.

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna skickligt komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i skyddsrummen under bombningarna och med den jude som gömmer sig i hennes källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.

Prisbelönta Markus Zusak har gett oss en underbar och bestående berättelse om ordens makt och böckernas förmåga att ge näring till själen.

Min åsikt:
Det här är utan tvekan, och utan några utmanare, min favoritbok. Att skriva vad jag tycker om den är förvånansvärt svårt, då den har haft oerhört stor påverkan på mig och har lärt mig så väldigt mycket. Om mänskligheten, om vänskap och kärlek och hur ord kan vara det bästa och det värsta som finns. Den gav mig en helt ny bild av dödlighet och vad vi kan göra för varandra och mot varandra. Aldrig har jag läst något så vackert och fångande som Dödens relation till världen och Liesel, och aldrig kommer jag att göra det igen. Det finns dagar då jag älskar Liesel Meminger och Döden mer än jag älskar någonting i mitt verkliga liv. Dagar då vad han säger om färger är tillräckligt för att få mig att känna mig mindre än en insekt. Boktjuven är det vackraste jag läst.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Den har jag läst, så braaa! :)

Datum: 2012-05-07 Tid: 17:43:39
Postat av: Vilma

Det är en underbar bok!

Datum: 2012-05-07 Tid: 20:44:16
Hemsida: http://vawe.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]