Back on Track

Det är nog få som lyckats undgå Back on Tracks produkter som under senare år spridits till allt fler butiker och länder och utökat sitt produktsortiment som numera omfattar artiklar till såväl människa som häst och hund.

Det som gör dessa produkter så unika är textiliernas värmereflekterande egenskaper. Det beskrivs av företaget som en synergi mellan gammal kinesisk erfarenhet och modern vetenskaplig textilteknologi.

Vid tillverkningen av textiltrådarna smälts keramiska partiklar in i trådarna. När dessa partiklar sedan kommer i kontakt med kroppsvärme och då blir uppvärmda utstrålar keramiken en värme som sedan träffar kroppen.

När värmen på detta sätt återreflektaras skapas en långvågig värmestrålning vilken är detsamma som långvågig infraröd strålning. Det går då signaler till hjärnan om att värmeenergin ökar och hjärnan vidgar då blodkärlen. Värmen från textilien träffar inte bara huden utan tränger även djupare ner i vävnaderna och vidgar således blodkärl även i muskler och runt leder. Detta bidrar till att muskelspänningar luckras upp och kroppen uppmuntras att själv läka inflammationer och skador.

Personliga åsikter & erfarenheter:
Jag är sedan flera år tillbaka en trogen användare av BoT, både till mig själv och min häst. För mig började det med att jag fick chansen att köpa ett så gott som oanvänt set med två snabbandage och ett nättäcke av en kompis. Jag hade hört om BoT tidigare men hade vid det tillfället inga egna erfarenheter av det.

Min vana trogen var jag lite skeptiskt inställd till de stora positiva effekter som produkterna påstods ha men tyckte ändå det var värt att prova. Hästen jag hade hand om då hade problem med ömhet i ryggen och fick även svullna ben när han stod still längre perioder, ex. i box över natten.

Efter att den rekommenderade tillvänjningsperioden var avklarad lät jag hästen ha på sig snabbandagen och täcket över natten. Döm min förvåning när jag morgonen efter kommer till stallet och benen är helt torra utan tillstymmelse till svullnad. Ryggen kändes också varm och ömheten var redan bättre.

Drygt ett år senare fick jag hand om min nuvarande häst, Emboss. Han har tidigare blivit illa behandlad av människor och var till en början inte jätteförtjust i kroppskontakt med människor, massage etc. och hade svårt att slappna av då. Dock hade också han en del muskelspänningar i ryggen och var öm. För honom var täcket mycket praktiskt eftersom han då fick hjälp med att öka blodcirkulationen i ryggen utan att han behövde ha direktkontakt med människor under tiden. Jag upplevde att täcket gav en ökad cirkulation och bra effekt.




Min häst iförd nättäcke och snabbandage från Back on Track som då användes vid transport.


Till mig själv har jag investerat i ett så kallat ryggbälte med BoT-materialet invävt. Detta för att jag har ganska omfattande såväl muskulära som ortopediska problem med min rygg vilket gör att jag behöver extra stöd för ryggen när jag utför krävande fysiska aktiviteter, ex. när jag verkar min häst.
Jag har blivit rekommenderad detta av såväl mina sjukgymnaster som läkare. Alla är de överrens om att BoT har positiv effekt på kroppen, och jag instämmer helt! Ryggbältet ger förutom bra stöd också en behaglig värme och lindrar för mig smärtan i ryggen.

Jag kan utifrån mina erfarenheter varmt rekommendera Back on Track för såväl människa som häst, vid kända skador såväl som i förebyggande syfte!


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]