Fredagsmys #29



Så här mitt upp i påsken har nog de flesta fullt upp med påskmiddagar, fotbollsläger, utlandsresor, långturer på favorithästen och diverse andra roliga aktiviteter. Tvärt emot de flesta tillbringar jag min påsk med att jobba och plugga. Funkar alldeles utmärkt det med, eftersom jag trivs med mitt jobb och universitetskursen jag läser är väldigt intressant (den handlar om hästar, så hur kan det inte vara intressant? ;)).

När vi ändå är inne på det här med jobb och studier. Den 16 april är sista dagen att ansöka till höstens kurser på universitetet, och jag antar att även gymnasieansökningar och andra utbildningar har sin deadline inom kort. För många är valet enkelt, för andra jättesvårt. För mig var gymnasievalet enkelt. Jag ville skriva och fota = jag sökte och kom in på medieprogrammet.

Snart två år efter studenten...
...är jag fortfarande nöjd med mitt val? Njae. Idag ångrar jag nog lite att jag läste medieprogrammet. Efter lite velande har jag nämligen bestämt mig för att jag vill in på SLU:s treåriga utbildning Etologi & Djurskydd i Skara. Men eftersom jag saknar behörighet, måste jag läsa upp hela sju (!!) ämnen innan jag kan söka in. Så här i efterhand önskar jag alltså att man läst naturvetenskaplig linje på gymnasiet, inte medieproduktion.

Mitt tips är alltså att fundera en extra gång över om programmet du ska läsa verkligen ger dig den behörighet du behöver inför kommande universitetsstudier eller jobbansökningar. När som helst kan man ändra sig. Poff säger det, och så vill man kanske inte arbeta inom omvårdnad längre, utan vill bli civilinjenjör. Men man behöver absolut inte vara rädd för förändringar heller, det finns alltid en sista utväg! Som för mig, mitt liv brakar inte ihop för att jag saknar behörighet, jag hamnar bara på komvux ett år. Värre än så är det inte. Det blir visserligen en omväg, men jag kommer ju fortfarande fram till målet.

Om man inte har några konkreta drömmar då?
Man känner kanske bara ångest inför framtiden, vet inte vart man vill. Lugn bara lugn. Det är inte bråttom. Du har hela livet framför dig! Man måste inte veta. Huvudsaken är att man trivs med tillvaron fram tills den dagen man bestämmer sig. Man behöver inte bestämma sig alls. Det är upp till var och en vad man vill göra med sitt liv! Däremot tror jag att alla är kapabla att fullfölja sina drömmar. Det är bara en fråga om att verkligen driva sin vilja igenom. Tålamod och kämparglöd med andra ord. Har du en dröm, GO FOR IT! Vänta inte! Följ ditt hjärta och låt dig ryckas med i vindarna. Kanske vänder de halvvägs, kanske tar de dig hela vägen fram. Vem vet? Spännande, det är vad det är!

Glad påsk på er, och lycka till med era studieansökningar och framtidsplaner!
Om ni har några planer som ni vill dela med er av, gör det gärna! Vilket gymnasie har ni valt och varför?
Vad vill ni bli när ni blir stora? Har ni några studietips att dela med er av? *nyfiken*


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg?
E-postadress:

Hemsida/Blogg:

Kommentar:


Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN
Det här är ingen vanlig hästblogg! MWO är en plats att hämta inspiration. Att lära sig mer om hästar och sig själv. Vi vill motivera våra läsare att ifrågasätta och tänka steget längre. Att se helheten. Vi kommer skriva om allt från hovar och foder till filosofier och kommunikation mellan häst och människa.

bloglovin
Jonna Nilsson Sundgren
Linnéa Gabrielsson
Hanna Rattfeldt
Isabelle Erixon
Hanna Skane
Edda Ahrent
- Mind Wide Open

- Anatomi
- Bilder
- Citat
- Djurkommunikation
- Filmer
- Foder
- Forskning
- Hovar
- Hälsa
- Hästsyn
- Kommunikation
- Meditation
- Tips och trix
- Tänkvärt
- Vardagsliv

Temadagar
- Boktipsmåndag
- Youtubeonsdag
- Fredagsmys
- Egoboostsöndag

Övrigt
- Julkalender 2011

2011
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Oct, Nov, Dec

2012
Jan, Feb, Mar, Apr, Maj, Jun, Jul, Aug, Sep, Okt, Nov, Dec

Copyright © 2011 Mind Wide Open. All rights reserved. [email protected]